Zhodnotili sme význam inovačných voucherov: fungujú ako stimul modernizácie slovenských firiem?
(Bratislava, 02.06.2025) Výskumná a inovačná autorita (VAIA) zhodnotila, ako na Slovensku funguje podpora firiem pri zavádzaní procesných inovácií cez inovačné vouchery. Tým splnila ďalší cieľ z akčného plánu Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií 2030 – zmapovať a vyhodnotiť podporu pre malé a stredné podniky pri netechnologických inováciách.
Štúdia sa venuje analýze poskytovaných inovačných voucherov na Slovensku v porovnaní so zahraničím a efektívnosti tejto podpory na výkonnosť oprávnených žiadateľov. Ide o relatívne nízku finančnú podporu v priemere od 5 až 10 tisíc Eur.
Na Slovensku od roku 2013 doteraz fungovalo päť hlavných programov podpory inovácií, ktoré spravovalo Ministerstvo hospodárstva SR a Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA). Tieto programy boli väčšinou financované z eurofondov a fungovali centrálne, čo znamená, že témy a podmienky určoval štát.
Na rozdiel od toho v zahraničí prevláda flexibilnejší systém, kde je väčšina programov financovaná z národných zdrojov a firmy si často môžu samy zvoliť, aké inovatívne riešenia chcú podporiť.
Podľa zistení analýzy mali vouchery z národných projektov SIEA pozitívny vplyv na žiadateľov – inovačné poukážky NP ZIVSE mali rýchlejší vplyv na tržby podnikov už v roku podpory (21 %), ktorý pretrvával aj v ďalšom roku. Kreatívne vouchery NP PRKP zvýšili pridanú hodnotu (24 %) v roku podpory, efekt na tržbách (13 %) sa ukázal v roku po podpore.
Zároveň sa ukázali viaceré možnosti, ako zvýšiť účinnosť inovačných voucherov. Medzi navrhovanými zmenami je napríklad:
- zavedenie otvorených schém s priebežným hodnotením a automatizáciou pri menších projektoch,
- predĺženie času na realizáciu a zjednodušenie administratívnych procesov,
- rozšírenie podporovaných služieb,
- lepšie zapojenie mentoringu a
- možnosť opakovanej podpory pre rôzne ciele podnikov.
Naše zistenia ukazujú, že podpora inovácií prostredníctvom inovačných voucherov, prináša konkrétne výsledky a pomáha firmám napredovať. Aby však bola podpora ešte efektívnejšia, je potrebné ju lepšie prispôsobiť reálnym potrebám a dynamike podnikateľského prostredia.
Pre podrobnejšie informácie si prečítajte celú štúdiu nižšie: